لست.‌اف‌ام من

درست یک سال پیش (25 فوریه 2011) بود که عضو سایت لست.اف‌ام شدم، آن موقع نمی‌دانستم یک سال بعد پست مجزایی را در وبلاگم به این پدیده اختصاص خواهم داد، آن‌هم برای یکسالگی عضویتم در این سایت. همان موقعع‌ها بود که به خاطر ترافیک نامحدود ( هرچند کم‌سرعت‌ام) می‌توانستم آلبوم‌های جدید موسیقی را دانلود و دسته‌بندی کنم. کم‌کم یاد گرفتم که باید آن‌ها را برچسب هم بزنم (tag). این یک سال طوری برایم گذشت که اگر روزی نمی توانستم اسکرابل کنم (به عمل فرستادن اطلاعات پخش‌کننده‌ی موسیقی‌تان که همان موسیقی‌هایی که پخش می‌کنید باشد در سایت لست‌.اف‌ام به‌صورت سیستماتیک یعنی مشخص بودن آلبومها و هنرمندان و … اسکرابل می گویند) واقعن افسرده می‌شدم. یعنی گوش کردن موسیقی بدون اسکرابل‌کردن آن برایم بی‌معنی و بی‌هدف بود. جالب این‌که چیزی حدود سه چهار هفته به خاطر یک اشتباه احمقانه نمی‌توانستم هیچ چیز اسکرابل کنم.

خوب بروم سراغ آماری از این یک سال گذشته:

در یک سال اخیر چهارده‌هزار ترک مستقل گوش کرده‌ام. متوسط سی و هشت ترک در یک روز. درکُل به 1675 هنرمند موسیقی (خواننده، نوازنده، گروه) گوش کرده‌ام. 715 تِرک محبوب داشته‌ام. قطعه‌ی «نامه» از آلبوم الکی محسن نامجو با  125 بار اسکرابل و قطعه‌ی «ریزگرد ارغوانی» (به‌انگلیسی: Purple Haze)  از آلبوم شما باتجربه هستید جیمی هندریکس با 71 بار و قطعه‌ی تمرینی «زخم زبون» از محسن چاوشی با 61 بار سه قطعه‌ی بیشتر پخش‌شده‌ام هستند.

اما ده هنرمند برتری که جزو بیشترین شنیده‌شده‌هایم هستند عبارتند از:

1.زبیگنف پرایزنر (576 پخش)، آهنگساز فیلم لهستانی که آهنگسازی فیلمهایی مثل آبی، قرمز، سفید،و زندگی دوگانه‌ی ورونیک اثر کیشلوفسکی را به‌عهده داشته‌است.

2. فیلیپ گلس (567 پخش)، آهنگساز آمریکایی که بیشتر به‌خاطر موسیقی متن‌هایی که ساخته مشهور است، وی سه‌بار نامزد دریافت اسکار شده است.

3. محسن نامجو (464 پخش)، محسن نامجو، خواننده – ترانه‌سرای آوانگارد ایرانی که نیازی به معرفی ندارد. آلبوم الکی‌اش را هم بیشتر از هر آلبومی شنیده‌ام.

4. بیتل‌ها (290 پخش)، بیتل‌ها، شاید جدی‌ترین گروهی بودند که با آنها با موسیقی جدی و خوب آشنا شدم. دبیرستانی بودم شاید. عشق همیشگی من.

5. هانس زیمر (277 پخش)، موسیقی متن می‌سازد. خوبش را هم می‌سازد.به‌ترین کارش را هم آلبوم «سرآغاز» (کریس نولان) می‌دانم.

6. جنیس جاپلین (250 پخش)، اولین خواننده‌ی زن لیست. یادم نیست ولی همین یک ساله آشنا شدم باهاش. خیلی دوست‌اش دارم. ترانه‌ی «شاید» و «دوران‌ تابستان»اش خدا هستند.

7. تام ویتس (171 پخش)، تام عزیز را سر دیدن فیلمهای جارموش (زمین‌خوردگان قانون و قهوه و سیگار) کشف کرده‌ام. . لیکن تام‌ ویتس‌باز نیستم.

8.کورالی کلمان (171 پخش)، این هم دومین خواننده‌ی زن فهرست. کورالی را هم همین یک ساله کشف کردم و از این کشف بی‌نهایت خوشحالم.

9. جیمی هندریکس (169 پخش)، جیمی و گیتار الکترونیک در فرهنگ موسیقی معصر امریکا شاید مترادف باشند. جیمی هندریکس و جنیس جاپلین را اهل فن می‌دانند چرا اینجا با هم نوشتم.

10. نیل یانگ (167 پخش)، نیل یانگ و گیتار رویایی‌اش، و صدای معرکه‌اش. و موسیقی متن فیلم «مرده مرده‌» اش (جیم جارموش)

یک‌ خوبی دیگر لست (اجازه هست با نام کوچک صدایت کنم عزیزم؟) این است که چند سایت کمکی هم درست کرده‌اند که خروجی اچ‌تی‌ام‌ال می‌دهند که بگذاری روی سایدبار سایت و آمار و ارقام را به صورت تصویری (مثلن با تگ کلود) به نمایش بگذاری. مشخص است که در میان ژانرها من بیشتر از همه به ساندترک (موسیقی متن)علاقه داشته ام. خوب فونت کلمه‌ی ساندترک در میان دیگر ژانرها پررنگ‌تر خواهد شد. ببینید:

یک نکته دیگر هم مانده که باید بگویم و آن اینکه همین یکی دوماهه با اسپاتیفای آشنا شده‌ام و وقت‌هایی که سرعتکی دارم بد نیست که خیلی هم خوب هست. گوش می‌کنم به یک سری قطعاتی که نایابند یا دانلودشان سخت یا نشدنی است. همه جور جنسی هم توی قوطی عطاری‌اش یافت می‌شود. از کتاب صوتی و سخنرانی تا جدیدترین آلبوم لئونارد کوهن. تنها چیزی که می‌خواهد دانلود نرم‌افزارش است. تازه با لست.اف‌ام هم سینک می‌شود. دیگر نکته انتخاب پلیر خوب است. من از جانگل استفاده می‌کنم. امکانات متفاوت و متعددی که دارد نام وی‌ال‌سی ام‌پی‌تریپلیرها را به آن داده است. می‌تواند خودکار متن ترانه‌ها را از اینترنت پیدا کند و در پنل مخصوص نمایش دهد. چندین و چند نوع مختلف برای مرتب سازی ترانه‌ها دارد و واقعن نرم‌افزار تمامی است.

ختم کلام: دوحالت دارد، یا شما عضو این سایت هستید و می‌دانید که چه می‌گویم  و حس وحال و هیجان‌زدگی‌ام را درک می‌کنید. و یا از لست‌.‌اف‌ام خبر نداشته‌اید و یا اگر داشته‌اید عضویت در آن را کاری عبث می‌پندارید. اما واقعن و خالصانه یک چیز را می‌خواهم بگویم و آن اینکه موسیقی با لست.اف‌ام طعم دیگری دارد.

بیان دیدگاه

دسته معرفی موسیقی, کشفیات, درباره موسیقی, روزنوشت

پاسخی بگذارید

